Złożenie wniosków o decyzje lokalizacyjne dla reszty odcinka linii dużych prędkości z Warszawy przez CPK do Łodzi to kwestia najbliższych miesięcy. Na finiszu jest też wykup nieruchomości koniecznych dla budowy magistrali – zapewnia pełnomocnik rządu do spraw budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. W tym roku można spodziewać się pierwszych postępowań na prace budowlane dla pierwszej części „Ygreka”.
Odcinek przyszłej linii dużych prędkości Łódź – Warszawa jest podzielony na 12 fragmentów, nie licząc węzła lotniskowego w Baranowie. Niedawno informowaliśmy
o złożeniu wniosków o decyzje lokalizacyjne dla pierwszych czterech. – Wnioski dla pozostałych 8 będziemy składać w najbliższych miesiącach – deklaruje członek zarządu CPK Piotr Rachwalski.
Wykup gruntów: Zdecydowana większość już uzgodniona
Wydanie decyzji lokalizacyjnych jest konieczne dla wystąpienia o pozwolenie na budowę. Biorąc pod uwagę, że jeszcze w tym roku CPK chce ogłosić pierwsze przetargi na prace budowlane na tym odcinku, czasu zostało więc niewiele. – Mieścimy się w harmonogramie – zapewnia jednak Rachwalski.
– Istotne jest, byśmy mieli prawo do dysponowania terenem – dodaje pełnomocnik rządu do spraw budowy CPK Maciej Lasek. Nie wyklucza, że spółka będzie musiała sięgnąć po procedurę wywłaszczeniową, ale na razie
Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć jest na tym odcinku prowadzony z sukcesami. – Mamy 201 właścicieli nieruchomości, z których do programu zgłosiło się 191. Dla ponad 77% mamy już podpisane protokoły uzgodnień. Transakcje dla 47 nieruchomości już zawarliśmy, a dla kolejnych 80 zakończyliśmy wszystkie uzgodnienia – wylicza pełnomocnik. Przypomnijmy: o nabyciu pierwszej ze wspomnianych nieruchomości
informowaliśmy pod koniec marca.
CPK liczy na to, że wszystkie nieruchomości zabudowane uda się nabyć przed wystąpieniem o pozostałe decyzje lokalizacyjne. – Dialog społeczny jest dla nas szczególnie ważny. Czas na wydanie nieruchomości to ponad rok, a środki są przekazywane w ciągu 2 tygodni po podpisaniu aktu notarialnego – zaznacza Lasek. Zwraca uwagę, że tak korzystne dla sprzedających rozwiązania były do tej pory niespotykane w inwestycjach celu publicznego. Spółce zależy jednak przede wszystkim na akceptacji społecznej.
Zaawansowanie w Łodzi wciąż największe
Jak informowaliśmy wczoraj,
komora startowa na łódzkiej Retkini dla tunelu KDP pod centrum Łodzi jest już gotowa. Trwają prace przygotowawcze do budowy podziemnej linii. Na przełomie bieżącego i przyszłego roku CPK zamierza ogłosić
wielki przetarg na tunel pod warszawskimi Odolanami – blisko dwukrotnie dłuższy niż ten łódzki (ok. 9 km).
Spółka planuje na ten rok ogłoszenie przetargów o wartości 30 mld zł. – Część z nich, np.
na budowę terminala, już została ogłoszona – przypomina pełnomocnik. Otwarto już oferty w postępowaniu na
system obsługi bagażu. Kolejne przetargi są w toku. – Jesteśmy przekonani, że to zrealizujemy. Nasz harmonogram jest realny, uwzględniamy w nim zagrożenia. Robimy wszystko, by zmitygować ryzyka – twierdzi Rachwalski.
W przyszłym roku rozpocznie się fundamentowanie (palowanie) terenu, na którym stanie terminal w Baranowie. Również tu trwają prace przygotowawcze – rozbiórki, równanie gruntu oraz wykup ostatnich nieruchomości.
Co z resztą „komponentu kolejowego”?
Przedstawiciele spółki oraz rządu odnoszą się też do wątpliwości w sprawie przyszłości pozostałych „szprych” zaplanowanych przez poprzednią ekipę. – Planujemy wybudowanie wszystkich linii, które mają uzasadnienie w potokach pasażerskich – podkreśla pełnomocnik. Przypomina, że dzięki systemowi łącznic KDP odegra ważną rolę w obsłudze również
mniejszych miejscowości, takich jak Sieradz czy Kalisz. W relacjach między największymi miastami skuteczna konkurencja z transportem drogowym wymaga jednak, według niego, maksymalnego skrócenia czasu przejazdu.
– Za każdą podejmowaną przez nas decyzją stoją konkretne analizy. 80 mld zł, jakie planujemy zainwestować w kolej do roku 2032, muszą być zaplanowane tak, by każda złotówka została wydana efektywnie – zaznacza Lasek. Szczegóły mają zostać określone w
projekcie Zintegrowanej Sieci Kolejowej, którego opracowywanie dobiega już końca. – Zajmuje się tym rada złożona z najlepszych specjalistów, którzy wyniki swoich prac przedstawią na początku przyszłego roku. Od tego będzie zależała kolejność budowy przez CPK kolejnych nowych linii. W analizach Pasażerskiego Modelu Transportowego wynika, że ważną rolę odegra ciąg z Przemyśla przez Katowice i Wrocław do Poznania z rozgałęzieniem na Szczecin i Trójmiasto – dodaje.